سیاره ی مشتري

مشتري

معمولا هرمز چهارمین شی درخشان آسمان می‌باشد (بعد از خورشید، ماه و ناهید) اگرچه گهگاه بهرام درخشان‌تر به‌نظر می‌آید.

جرم هرمز ۲٫۵ بار از مجموع جرم سیارات سامانه خورشیدی بیش‌تر است. جرم هرمز ۳۱۸ بار بیش‌تر از جرم زمین است. قطر آن ۱۱ برابر قطر زمین است. مشتری می‌تواند ۱۳۰۰ زمین را درخود جای دهد. میانگین فاصله آن از خورشید در حدود ۷۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتر می‌باشد یعنی بیشتر از ۵ برابر فاصله زمین از خورشید. ستاره‌شناسان با تلسکوپ‌های مستقر در زمین و ماهواره‌هائی که در مدار زمین می‌گردند به مطالعه مشتری می‌پردازند. ایالات متحده تا کنون ۶ فضاپیمای بدون سرنشین را به مشتری فرستاده است. در ژوئیه ۱۹۹۴، هنگامی که ۲۱ تکه از دنباله دار شومیکر-لوی ۹ با اتمسفر مشتری برخورد نمود ستاره‌شناسان شاهد رویدادی بسیار تماشائی بودند. این برخورد باعث انفجارهای مهیبی شد که بعضی از آن‌ها قطری بزرگتر از قطر زمین داشت.

ویژگی‌های فیزیکی

هرمز گوی غول پیکری از مخلوط گاز و مایع است و احتمالا مقداری سطح جامد دارد. سطح سیاره از ابرهای ضخیم زرد، قرمز، قهوه‌ای و سفید رنگ پوشیده شده است. مناطق روشن رنگی «ناحیه» و قسمتهای تاریک تر «کمربند» نامیده می‌شوند. کمربندها و ناحیه‌ها به موازات استوای سیاره قرار دارند.

مدارو چرخش

هرمز در یک مدار کمی بیضی شکل به دور خورشید می چرخد.هر دور ۱۲ سال زمینی طول می‌کشد. همچنان که سیاره به دور خورشید می‌گردد، به دور محور فرضی خود نیز می‌گردد. چرخش هرمز به دور خود سریع‌تر از هر سیاره دیگری در منظومه خورشیدی است. چرخش مشتری به دورخود ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه به طول می انجامد (مقایسه کنید با چرخش ۲۴ ساعته زمین به دور خود.) دانشمندان نمی‌توانند به طور مستقیم سرعت گردش داخلی سیارات گازی شکل را اندازه‌گیری کنند و به طور غیر مستقیم اندازه گیری می‌کنند. ابتدا سرعت متوسط چرخش ابرهای قابل مشاهده را اندازه‌گیری می‌نمایند. هرمز به قدر کافی امواج رادیویی ارسال می‌کند که به وسیله رادیو تلسکوپ‌های زمینی دریافت گردد. در حال حاضر دانشمندان از اندازه امواج برای محاسبه سرعت چرخش هرمز استفاده می نمایند. قدرت امواج تحت تاثیر میدان مغناطیسی سیاره در یک الگوی ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه‌ای که تکرار می‌گردد تغییر می‌کند زیرا سرچشمه میدان مغناطیسی هسته سیاره می‌باشد. این تغییرات نشان دهنده میزان سرعت جرخش داخلی سیاره می‌باشد. جرخش سریع مشتری باعث برآمدگی در استوا و پخی در قطب‌های آن می‌شود. قطر استوا ۷ درصد بیشتر از قطر قطب‌ها می‌باشد.

جرم و چگالی

هرمز از هر سیاره دیگری در سامانه خورشیدی سنگین‌تر است. جرم آن ۳۱۸ بار بیش تر از زمین می‌باشد ولی با وجود جرم زیاد، نسبتا دارای چگالی کمی می‌باشد. متوسط چگالی آن ۱٫۳ گرم در سانتیمترمکعب می‌باشد یعنی اندکی بیشتر از چگالی آب. چگالی مشتری در حدود یک چهارم چگالی زمین می‌باشد زیرا سیاره به صورت عمده از عناصر سبک هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. از سوی دیگر زمین عمدتا از عناصر سنگین آهنی و سنگی تشکیل شده است. عناصر شیمیائی سازنده مشتری بیش تر شبیه خورشید می‌باشد تا زمین. احتمالا مشتری دارای هسته‌ای از عناصر سنگین می‌باشد. هسته احتمالا ترکیبی مشابه هسته زمین اما ۲۰ تا ۳۰ برابر سنگین‌تر می‌باشد.

نیروی گرانش در سطح سیاره ۲٫۴ برابر بیش تر از سطح زمین می‌باشد. یعنی شئی که روی زمین ۱۰۰ نیوتون وزن دارد، در روی هرمز وزنی برابر با ۲۴۰ نیوتون خواهد داشت. جو هرمز تشکیل شده است از ۸۶ درصد هیدروژن ۱۴ درصد هلیوم و مقدار ناچیزی متان، آمونیاک، فسفین، آب، استلین، اتان، ژرمانیوم و مونو اکسید کربن. درصد هیدروژن بر پایه تعداد مولکول‌های موجود در جو می‌باشد تا جرم کلی آنها.

این سیاره از لایه‌های رنگی از ابرها در ارتفاعات مختلف تشکیل شده است. مرتفع‌ترین ابرهای سفید از کریستال‌های منجمد آمونیاک تشکیل شده‌اند. قسمتهای تاریک‌تر و ابرهای کم ارتفاع‌تر در کمربندها واقع شده‌اند. پایین‌ترین سطحی را که می‌توان مشاهده کرد ابرهای آبی رنگ تشکیل داده‌اند. دانشمندان انتظار کشف ابرهای آب‌دار را در ۷۰ کیلومتری سطح زیرین ابرهای آمونیاکی دارند. هر چند که

لکه سرخ بزرگ

بارزترین جلوه سطح هرمز لکه سرخ بزرگ آن می‌باشد که توده گاز چرخانی است که شباهت به گردباد دارد. قطر این لکه سه برابر قطر زمین است. رنگ لکه معمولاً از قرمز آجری به قهوه‌ای کمرنگ تغییر می‌کند و گاه این لکه کاملا محو می‌گردد. رنگ آن احتمالا ناشی از مقدار کم فسفر و گوگرد در کریستال‌های آمونیاک می‌باشد. سرعت چرخش لکه در لبه آن در حدود ۳۶۰ کیلومتر در ساعت است. این لکه در فاصله یکسانی از استوا به آرامی از شرق به غرب حرکت می‌کند. ناحیه‌ها و کمربندها و لکه بزرگ بسیار پایدار و مشابه سیستم چرخش زمین می‌باشد. از زمانی که منجمان در سال ۱۶۰۰ از تلسکوپ برای مشاهده استفاده نموده‌اند این خصوصیات تغییرات چندانی نداده‌اند

تاکنون چنین سطحی کشف نشده است.

دما

دمای هوا در ابرهای بالائی هرمز در حدود ۱۴۵- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که دمای مشتری با افزایش عمق در زیر ابرها افزایش می‌یابد. دمای هوا در سطحی که فشار اتمسفر ۱۰ برابر زمین می‌باشد، به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دانشمندان فکر می‌کنند که اگر مشتری دارای گونه‌ای از زیست باشد، حیات در این سطح ساکن خواهد بود، چنین حیاتی در گاز خواهد بود زیرا در این سطح هیچ قسمت جامدی وجود ندارد. دانشمندان تا کنون هیچ مدرکی از حیات برروی مشتری نیافته اند. نزدیک مرکز سیاره دما بسیار بیشتر می‌باشد. دمای هسته در حدود ۲۴ هزار درجه، یعنی داغ‌تر از سطح خورشید می‌باشد. ستاره‌شناسان عقیده دارند که خورشید، سیارات و دیگر اجسام منظومه خورشیدی از چرخش ابرهائی از گاز و غبار شکل گرفته اند. جاذبه گازی و ذرات غبار آنها را به صورت ابرهای ضخیم گوی مانند از مواد در آورد در حدود ۴،۵ میلیارد سال پیش مواد به هم فشرده شدند تا اجسام متعدد سامانه خورشیدی به وجود آمدند. فشردگی مواد تولید گرما نمود. گرمای بسیاری هنگامی که مشتری شکل گرفت تولید شد

میدان مغناطیسی

هرمز نیز همانند زمین و اکثر سیارات، مانند یک آهنربای بزرگ عمل می‌کند. میدان مغناطیسی هرمز ۱۴ بار قوی‌تر از زمین می‌باشد. بر طبق اندازه‌گیری‌های گرفته شده توسط فضاپیماها، میدان معناطیسی مشتری قوی‌ترین در سامانه خورشیدی می‌باشد (به جز لکه‌های خورشیدی و ناحیه‌های کوچکی از سطح خورشید). دانشمندان به طور کامل از چگونگی تولید میدان مغناطیسی آگاه نیستند هر چند که احتمال می‌دهند که حرکت هیدروژن فلزی داخل هسته سیاره تولید میدان می نماید. میدان مغناطیسی مشتری بسیار قوی تر از میدان مغناطیسی زمین می‌باشد زیرا هرمز بسیار بزرگ تر و با سرعت بیشتری به دور خود می‌گردد. میدان مغناطیسی مشتری الکترون‌ها و پروتون‌ها و دیگر ذرات دارای بار الکتریکی را در کمربند پرتوافشان (رادیواکتیو) که در اطراف سیاره قراردارد به دام می‌اندازد. این ذرات بسیار قدرتمند می‌باشند به طوری که می‌توانند به ابزارهای فضاپیماهایی که نزدیک سیاره شده اند آسیب برساند. در داخل ناحیه‌ای از فضا که مغناط‌کره نامیده می‌شود میدان مغناطیسی مشتری همانند یک زره عمل می‌کند. این زره سیاره را از بادهای خورشیدی و ذرات پر انرژی متوالی که از خورشید می‌آیند محافظت می نماید. اغلب این ذرات الکترونها و پروتونهائی هستند که با سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کنند. میدان، ذرات الکتریکی باردار شده را در کمربند رادیواکتیو به دام می اندازد مرکز تله مغناط‌کره نزدیک قطبهای میدان مغناطیسی می‌باشد. در آن قسمت از سیاره که از خورشید دور می‌باشد مغناط‌کره به صورت دنباله‌ای عظیم در فضا کشیده می‌شود که دنباله مگنتو نامیده می‌شود. طول این دنباله ۷۰۰ میلیون کیلومتر می‌باشد. امواج رادیویی که از مشتری به رادیو تلسکوپهای زمینی می‌رسند دو نوع می‌باشند فورانهای انرژی و تابش‌های پی‌درپی. فورانهای نیرومند هنگامی رخ می‌دهند که آیو، نزدیک‌ترین ماه هرمز و چهارمین آنها از میان مرکز مغناطیسی سیاره گذر می نماید. تابش‌های پی در پی از سطح هرمز و هم‌چنین ذرات پر انرژی کمربند رادیواکتیو مشتری می‌آیند.

 

ACDSee Photo Manager 12 JPEG Image

قمرها

هرمز حداقل دارای ۶۳ ماه است که ۱۶ ماه آن قطری بیش از ۱۰ کیلومتر دارند. چهار ماه از بزرگترین ماه‌های هرمز به ترتیب فاصله از این سیاره عبارتند از: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. این چهار ماهک را قمرهای گالیله‌ای می‌نامند زیرا ستاره‌شناس ایتالیایی گالیله آنها را در سال ۱۶۱۰ به وسیله اولین تلسکوپ کشف کرد. آیو دارای آتشفشانهای فعال بسیاری می‌باشد. هر فوران گازی آن دارای گوگرد می‌باشد. رنگ زرد نارنجی سطح آیو احتمالا از مقدار بسیار زیاد گوگرد جامد که در سطح سیاره انباشته شده می‌باشد. اروپا کوچکترین ماه گالیله‌ای می‌باشد با قطری برابر با ۳ هزار و ۱۳۰ کیلومتر. اروپا دارای سطحی از یخ صاف و ترک خورده می‌باشد.

بزرگترین ماه گالیله‌ای گانیمد با قطری برابر با ۵۲۶۸ کیلومتر است. گانیمد بزرگتر از سیاره تیر می‌باشد. کالیستو با قطری برابر با ۴۸۰۶ کیلومتر اندکی کوچکتر از تیر می‌باشد. به نظر می‌آید کالیستو و گانیمند از یخ و اندکی مواد سنگی ساخته شده باشند. هر دوماهک دارای دهانه‌های بسیاری می‌باشند. بقیه ماهکهای مشتری بسیار کوجکتر از ماهکهای گالیله‌ای هستند. امالیتا و هیمالایا دو ماهک بزرگ بعدی می‌باشند. امالیتا به شکل سیب زمینی می‌باشد با قطری برابر با ۲۶۲ کیلومتر. قطر هیمالیا برابر با ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد. بیشتر ماههای باقیمانده مشتری با تلسکوپ‌های بزرگ زمینی کشف شده‌اند. دانشمندان متیس و اداریستا را در سال ۱۹۷۹ با مطالعه عکسهائی که فضاپیمای ویجر گرفته بود کشف کردند.

 

هرمز دارای سه حلقه باریک در اطراف استوای خود می‌باشد. این حلقه‌ها بسیار کم‌نورتر از حلقه‌های کیوان می‌باشند. به نظر می‌آید حلقه‌های هرمز عمدتا از ذرات ریز غبار ساخته شده باشند. حلقه اصلی درحدود ۳۰ کیلومتر ضخامت و بیش‌تر از ۶۴۰۰ کیلومتر عرض دارد. مدار امالیتا درون حلقه قرار می‌گیرد.

 

دانشمندان دانشگاه مریلند و مؤسسهٔ ماکس‌پلانک، راز دیرین علت بی‌هنجاری‌های حلقه‌های نازک هرمز را دریافته‌اند. در پژوهش منتشر شده در نسخهٔ ۱۲ اردیبهشت مجلهٔ نیچر (Nature)، دانشمندان گسترش اندک بیرونی‌ترین حلقه به خارج از مدار تبه، یکی از اقمار مشتری، را گزارش دادند و دیگر دانشمندان انحراف‌هایی را در مدل پذیرفته شده شکل گیری حلقه‌ها مشاهده کردند؛ بنا بر این مدل، از برهمکنش سایه و نور خورشید بر روی ذرات غبار، حلقه‌ها تشکیل می‌شوند. داگلاس هامیلتون، استاد ستاره‌شناسی دانشگاه مریلند گفت: "معلوم می‌شود که محدودهٔ افزایش حلقهٔ بیرونی و دیگر رفتارهای عجیب در حلقه‌های هرمز در هالهٔ ابهامند." "همچنان که حلقه‌ها به دور سیاره می‌چرخند، ذرات غبار داخل حلقه‌ها هنگام گذر از میان سایهٔ سیاره به طور متناوب بارگیری و تخلیه بار می‌شوند. میدان مغناطیسی قوی سیاره بر این تغییرات منظم بارهای الکتریکی ذرات غبار اثر می‌گذارد. در نتیجه ذرات کوچک غبار به خارج از مرز بیرونی حلقهٔ مورد نظر سوق داده می‌شوند و حتی ذرات بسیار کوچک میل مداری یا جهت مداری خود را نسبت به سیاره تغییر می‌دهند." هامیلتون و هارالد کروگر، دستیار نویسندهٔ آلمانی برای اولین بار اطلاعات برخوردی جدید در مورد اندازهٔ ذرات غبار و سرعتشان و جهت‌های مداری آن‌ها را که فضاپیمای گالیله در طول سفرش از حلقه‌های مشتری در سال ۱۳۸۲-۱۳۸۱ دریافت کرده بود، مطالعه کردند. کروگر مجموعه اطلاعات جدید را بررسی کرد و هامیلتون مدل‌های رایانه‌ای دقیقی را ایجاد کرد که با غبار و اطلاعات تصویری روی حلقه‌های هرمز هماهنگ بود و خروج از مرکز مشاهده شده را توضیح می‌داد. کروگر گفت: "با مدل خود می‌توانیم تمام ساختارهای ضروری حلقه غباری مشاهده شده را توضیح دهیم." بر طبق نظر هامیلتون، سازوکارهای مشخص شده در این مدل، حلقه‌های هر سیاره‌ای در هر سامانهٔ ستاره‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی این اثرات ممکن است بدین گونه که در مشتری است، آشکار نشود. هامیلتون گفت: "ذرات یخی در حلقه‌های معروف کیوان خیلی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از آن هستند که به طور قابل ملاحظه‌ای با این روند شکل گیرند، به همین دلیل بی‌هنجاری‌های مشابه در آن‌جا مشاهده نمی‌شود." "یافته‌های ما بر طبق اثرات سایه ممکن است جنبه‌هایی از شکل گیری سیاره‌ای را روشن کند. زیرا ذرات غبار باردار باید به صورت توده‌های بزرگ‌تر ترکیب شوند، تا این که در نهایت سیارات و ماه‌ها شکل گیرند." غباری که حلقه‌های کم رنگ هرمز را تشکیل می‌دهد، در زمانی که ذرات باقی مانده در فضا به صورت ماه‌های داخلی کوچک به ترتیب از نزدیک‌ترین تا دورترین: آدراستیا، متیس، آمالتیا و تبه فروپاشی کردند، شکل گرفتند.

این غبار به صورت یک حلقهٔ اصلی، یک هالهٔ میانی و دو حلقهٔ کم رنگ‌تر با فاصلهٔ بیشتر مرتب شده است. حلقه‌ها بیشتر در مدارهای این چهار ماه محدود شده‌اند. ولی برجستگی اندک و آشکار گسترش غبار به سوی خارج از مدار تبه تا این زمان دانشمندان را شگفت زده کرده است.

دانشمند ایتالیایی گالیله اولین کسی بود که اقمار مشتری را کشف کرد. نخستین بار گالیله چهار تا از بزرگ‌ترین قمرهای سیاره را در سال ۹۸۹ هجری خورشیدی مشاهده کرد. در۱۶ آذر ۱۳۷۴، فضاپیمای گالیله متعلق به ناسا به مشتری رسید و اولین مدار از ۳۵ مدار دور سیاره را آغاز کرد. در بیشتر از هفت سال، این فضاپیما ۱۴۰۰۰ تصویر از هرمز و ماه‌ها و حلقه‌های آن گرفت. در ۳۰ شهریور ۱۳۸۲ فضاپیمای گالیله در یک فرود قابل کنترل قرار داده شد تا ماموریت خود را با سقوط در جو هرمز خاتمه دهد. علاوه بر ابزارهای عکسبرداری، فضاپیما یک آشکارساز غبار بسیار حساس حمل می‌کرد که هزاران برخورد از ذرات غبار مسیرش به سوی حلقهٔ هرمز در سال ۸۲-۱۳۸۱ را ثبت کرد. یکی از کشف‌های جدید فضاپیمای گالیله گسترش تبه بود.[۹]

برخورد دنباله دار شومیکر-لوی ۹

در مارس ۱۹۹۳ سه ستاره‌شناس به نام‌های یوجین شومیکر، کارولین شومیکر و دیوید اچ لوی یک دنباله‌دار را نزدیک مشتری کشف نمودند. این دنباله‌دار بعدها شومیکر-لوی ۹ نام گرفت. به علت جاذبه مشتری دنباله‌دار به سوی مشتری کشیده شد. هنگامی که دنباله‌دار کشف شد به ۲۱ تکه شکسته شده بود احتمالا هنگامی که به سیاره نزدیک شده بود در اثر گرانش سیاره متلاشی شده بود محاسبات بر مبنای مکان و سرعت دنباله دار نشان داد که در ژوئیه ۱۹۹۴ تکه‌های دنباله‌دار با اتمسفر مشتری برخورد خواهند نمود. دانشمندان امیدوار بودند که اطلاعات زیادی از اثرات برخورد دنباله‌دار و سیاره به دست بیاورد. ستاره‌شناسان تلسکوپهای بزرگ و مهم روی زمین را در تاریخ پیش بینی شده به سوی مشتری نشانه روی کردند.

دانشمندان همچنین هرمز را به وسیله تلسکوپ قذرتمند هابل و فضاپیمای گالیله که در راه خود به سوی مشتری بود مشاهده می نمودند. تکه‌ها به پشت مشتری که از زمین و تلسکوپ هابل قابل مشاهده نبود برخورد نمود اما چرخش مشتری باعث می‌شد که بعد از نیم ساعت اثر برخورد قابل مشاهد باشد.دانشمندان حدس می‌زدند که بزرگترین قطعه‌ها قطری برابر با۵/-۴ کیلومتر راداشته باشند.

برخورد به طور مستقیم توسط فضاپیمای گالیله که درفاصله ۲۴۰ ملیون کیلومتری سیاره قرار داشت قابت مشاهده بود اما بدیل ریسک از کار افتادن دستگاه‌های فضاپیما و از دست دادن هدف اصلی ماموریت داده‌ها ثبت و ارسال نگردید. برخورد باعث انفجارهای عظیمی گردید احتمالا به علت فشار و گرم شدن و پخش شدن اتمسفر گازی سیاره.اگر برخوردی اینچنینی با زمین رخ می‌داد در اثر گرد و غبار ناشی از ان و سرد شدن زمین احتمالا زیست بر روی زمین از بین می‌رفت

نام

نام سیارات سامانه خورشیدی در پارسی از اسطوره‌های ایرانی سرچشمه می‌گیرد. اما نام اکثر سیارات سامانه خورشیدی در زبان‌های غربی از اسطوره‌های رومی و یونانی سرچشمه می‌گیرد. برای نام سیاره مشتری چندین صورت نوشتاری وجود دارد. که به سبب تبدیل از شکل گفتاری به شکل نوشتاری ناشی شده است. در فارسی این شکل‌ها تغییر یافته اهورامزدا می‌باشند. باید توجه کرد که صورتی بیش از سایرین رایج بوده و هست همان شکل مشتری است.

در زیر فهرستی از نام‌ها را که برگرفته از فرهنگ دهخداست مشاهده می کنید. (نام‌های پایانی غیر پارسی هستند.)

نام‌های پارسی:

  • مشتری (هورمز)
  • اهورامزدا
  • مشترید
  • ارمزد (اورمزد)
  • برجیس (؟)
  • مژدو آورسر (؟)

نام‌های عربی:

  • مشتری (از یونانی)
  • سعد اکبر
  • منتهی الارب
  • احور
  • خطیب فلک
  • قاضی فلک

نام‌های دیگر:

  • زئوس (زوس، زاوش، زواش، زوش)  : یونانی
  • ژوپیتر: رومی( که خداوندان طبیعت هستند)
  • برهسپت : هندی
  • رووخسپی

روی سخنم با تو است!

روي سخنم با توست!

تو كه از پوشش اسلامي خود غفلت كرده اي!تو كه فرمان خدا

 راناديده گرفته اي!توكه چادرت را كنار گذاشتي، روسري ات را بالا برده اي  يا كه

غيرت مردانگي خود را فراموش كردي ويا... آيا ميداني كه فطرت خدادي خود را

سركوب كرده اي؟!آيا ميداني كه فرمان آفريدگار مهربانت را زير پاگذاشته اي؟! آيا

 ميداني كه به تمدن ملي خود پشت كرده اي؟! آيا ميداني كه پرچم اسلام را به زمين

 گذاشته وبه شكل بيگانگان درآمدي؟!آيا ميداني كه زمينه ي سلطه ي فرهنگي

 بيگانه وبه يغما رفتن منابع كشورت را فراهم نموده اي؟! آيا ميداني كه اسير مد لباس

 ونمايش تن گشته وآزادي ات را فروخته اي؟!آيا ميداني كه شخصيت خو را به

 مسخره گرفته اي؟! آيا ميداني كه به رسالت تاريخي مرد وزن در طول تاريخ خيانت

 كرده اي؟!پس بيدار شو كه براي آگاهي ات هيچوقت دير نيست، وبه خويش

 بازگردحتي اگر ديگران مسخره ات كنند ونگذارند به را حق روي وبدان كه اينگونه افراد

 دوست تونيستندوشيطانهايي درجلد انسان اند،از خداوند مهربان كمك بگير كه او

 بخشنده وهدايتگر هر كسي كه  بخواهدراه حق را طي كند.

  

                   مكن كاری كه برپا سنگت آيو

                                                                  جهان با اين فراخی تنگت آو

                    چو فردا نامه خوانان نامه خوانند

                                                                       تو را از نامه خواندن تنگت آيو

 

                                                                    ((بابا طاهر))

                                                                                     

                                                                                                     

پیامبران اولولعزم

پيامبران اولوالعزم به ترتيب عبارتنداز؛ نوح، ابراهيم، موسي، عيسي، محمد ـ عليهم السّلام ـ و جهت ناميدن ايشان به اُولوالعزم بخاطر اينكه داراي قوانين آسماني بوده اند و هر پيامبري كه بعد از اين پنج نفر مبعوث مي گشت، بر شريعت و طريقه اي گام نهاد كه آنها وضع نموده اند. اينك به صورت مختصر در مورد زندگي آن بزرگواران اطلاعاتي در اختيار شما عزيزان قرار مي دهيم.

زندگي نامه حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ :

حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ اولين پيامبر اولوالعزم است كه داراي شريعت وكتاب مستقل بوده و همچنين اولين پيامبر بعد از ادريس ـ عليه السّلام ـ است و به هنگام بعثت چهار صد سال داشت. شغل او نجّاري و مردي بلند قامت، تنومند و گندم گون با محاسن انبوه بود و مركز بعثت و دعوت او در شامات و فلسطين و عراق بوده است. نام اصلي نوح عبدالغفار بوده و پس از ماجراي طوفان پانصد سال زندگي كرد و به آباداني شهرها پرداخت.قبر شريف حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ در نجف اشرف، كنار قبر حضرت علي ـ عليه السّلام ـ قرار دارد. براي مطالعه به سوره ها و آيات زير مراجعه نمائيد: آل عمران / 23 ـ نساء / 163 ـ انعام / 84 ـ اعراف / 59، 69 ـ هُود / 25، 32، 36، 42، 45، 46، 48، 89 ـ اسراء / 3، 17 ـ شعراء / 105، 106، 116 ـ صافات / 19، 75 ـ نوح / 1، 21، 26.

زندگي نامه حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ :

ابراهيم ـ عليه السّلام ـ دومين پيامبر اولوالعزم است كه داراي شريعت و كتاب مستقل بوده، آن حضرت سه هزار و سيصد و بيست سال بعد از هبوط آدم ـ عليه السّلام ـ به دنيا آمد، اهل تاريخ نام پدر ابراهيم ـ عليه السّلام ـ را تارخ (با خاء و حاء) نوشته اند.

اين پيامبر بزرگ در شهر «اور» از شهرهاي بابل به دنيا آمد. ابراهيم ـ عليه السّلام ـ هنوز متولد نشده بود كه پدرش از دنيا رفت و آزر عموي ابراهيم سرپرستي او را به عهده گرفت. ولادت ابراهيم در دوران «نمرود بن كنعان» بوده است. ابراهيم در ايام نوجواني مبارزه خود، با نمرود و مردم بت پرست را شروع كرد و بت هاي عبادتگاه را به جز بت بزرگ شكست.

وي در سن سي و شش سالگي با ساره ازدواج كرد. چون ساره نازا بود وي كنيز خود هاجر را به ابراهيم بخشيد كه از او صاحب فرزندي بنام اسماعيل گرديد.ابراهيم و فرزندش اسماعيل به دستور خداوند خانه كعبه را بنا نهادند. وي سرانجام در سنّ صد و هفتاد و پنج سالگي فوت كرد او را در باغ عفرون دفن كردند و اكنون مدفن او شهر الخليل (در كشور فلسطين) نام دارد. براي مطالعه به سوره ها و آيات زير مراجعه نمائيد. بقره / 124، 125، 126 ـ 127، 130 ـ 132، و ... ـ آل عمران / 33، 35، 67، 68، 84، 95 ـ هود / 69، 74، 75، 76 ـ انعام / 74، 75، 83، 151 ـ ابراهيم / 37، 38.

زندگي نامه حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ :

حضرت موسي در زمان سلطنت «رامسيس» (فرعون) در مصر متولد شد.وي از نسل حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ و با شش واسطه به آن حضرت مي رسد.و پانصد سال بعد از ابراهيم ظهور كرد و دويست و چهل سال عمر نمود. و بر فراز تل سرخ رنگي در سرزمينهاي فلسطين ... به خاك سپرده شد. حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ در كودكي در دامان فرعون پرورش يافت، سپس از مصر به مَديَن هجرت و به مدت بيش از ده سال در آن سرزمين زندگي كرد و بعد از مبعوث شدن به مقام نبوت، دوباره براي مبارزه با فرعون و فرعونيان به مصر بازگشت و سرانجام در اين مبارزه پيروز، و بني اسرائيل را از دست آنان نجات داد. براي مطالعه به آيات و سوره هاي زير مراجعه نماييد: بقره / 51، 53، 55، 60، 61، 67، 87 ـ اعراف / 102، 103، 114، 116 و ... ـ يونس / 75، 77، 80 و ... ـ طه / 5، 6، 9، 11، 19، 36، 40 ـ قصص / 3، 7، 10، 15، 18، 19، 20 ـ يونس / 75، 77، 80 الي 84.

زندگي نامه حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ :

حضرت عيسي ـ عليه السّلام ـ پنج هزار و پانصد و هشتاد و پنج سال بعد از هبوط آدم و پانصد سال، قبل از ميلاد پيامبر اسلام در سرزمين كوفه در كنار رود فرات به دنيا آمد.و به گفته بعضي او در دهكده ناصره يا بيت المقدس متولد گرديد ولادت او به طور معجزه به اذن خدا، بدون پدر رخ داد. مادرش حضرت مريم است.عيسي ـ عليه السّلام ـ در سي سالگي در بيت المقدس به پيامبري مبعوث شد و داراي شريعت و كتابي به نام انجيل بود،او داراي معجزات فراوان از جمله درمان نمودن بيماران ناعلاج و زنده كردن مردگان بود.سرانجام يهوديان پس از گذشت سي و سه سال از زندگي عيسي ـ عليه السلام ـ تصميم به قتلش گرفتند اما خداوند او را از دست آنها نجات داد و به آسمان بُرد. براي مطالعه به آيات و سوره هاي زير مراجعه نماييد: بقره / 87، 136، 253 ـ آل عمران / 45، 52، 55، 59 ـ نساء / 157، 163، 171 ـ مائده / 17، 46، 72، 75، 78.

زندگي نامه حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ :

حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ برترين پيامبران و رسولان و خاتم آنهاست و پس از او پيامبري نخواهد آمد، مشهور بين علماي اماميه آن است كه ولادت پيامبر اسلام در عام الفيل سال پانصد و هفتاد ميلادي در هفده ربيع الاول روز جمعه بوده است. نام پدرش عبدالله و نام مادرش آمنه است. پيامبر گرامي اسلام، در سنّ بيست و پنج سالگي با خديجه ـ سلام الله عليها ـ ازدواج كرد، و در سن چهل سالگي به پيامبري مبعوث شد. پيامبر گرامي اسلام بعد از بيست و سه سال انجام رسالت و تبليغ در روز دوشنبه، بيست و هشتم ماه صفر، سال يازدهم هجرت در سن شصت و سه سالگي دارفاني را وداع گفت.

دانلود ديكشنري براي موبايل

سلام دوستان عزيز

با كمك خداوند متعال ديكشنري انگليسي به انگليسي آكسفورد را كه قابل نصب بر موبايل است را

براي دانلود در قسمت  پايين وبلاگ در اختيار شما عزيزان قرار داديم.

توجه: پسور فايل همان آدرس سايت  كنار آن فايل است.

دوستان عزيز خوشحال ميشويم تا نظرات وپيشنهادات خودتان را براي ما بنويسيد

بوي خوش دهان فقير

 

ACDSee 10.0 GIF Image

ازيكي از مشايخ حكايت كرده اند كه گفت:شبي در اصفهان در زاويه ی يكي از فقرا ماندم وهنگام نصف شب از خواب بيدار شدم وبوي خوشي به مشام من رسيد كه هرگز ازآن خوش تر بويي نشنيده بودم.برخاستم ودر جستجوي آن برآمدم كه آن بوي از كجاست وبه هرطرف دويدم آخر ديدم كه آن بوي از داخل زاويه است. وچون نگاه كردم فقيري را ديدم كه در كنج زاويه زمزمه مي كرد وقتي گوش دادم شنيدم كه صلوات مي فرستاد وآن رايحه ی جان افزا از دهان او مي وزيد.

منبع:(آثار وبركات صلوات در دنيا برزخ وقيامت)

         (شرح وفضايل صلوات ص ۱۰۵)

گذر

می توان...

می توان در لجن فرو نشدن           با کثافت روبرو نشدن

می توان پاک ماند وپاک نهاد           زشت کرداروزشتخو نشدن

می توان در گسست طوق هوس    محو هرپست آرزو نشدن

می توان در حیات عاریتی               غرق اوهام تا گلو نشدن

می توان دامن طمع برچید            آزمندانه سو بسو نشدن

می توان سربلندماندوحقیر           همچو افراد((هرزه پو))نشدن

می توان گشت پهنور دریا          آب باریک((تنگ جو))نشدن

                              

بد حجابی

پدرم گفت:پدر جان زن اگر زن باشد

                                        شیر درخانه ودرکوچه و برزن باشد

پدرم گفت که:ای دخت نکو بنیادم

                                       زلف برباد مده تا ندهی بربادم

هدف دشمن سنگ افکن پیشانی ماست

                                      کسب جمعیتش از زلف پریشانی ماست

پدرم گفت:گل از رنگ ولعابش پیداست

                                    و زن مومنه از طرز حجابش پیداست

                                                                       ((آغاسی))

                                    

كوه يا كاه

بادهای سهمگيني مي وزد

موجهاي خشمگين مي خيزد از دريا

در گذر گاه حيات وزندگاني

"كوه"خواهي بود؟يا چون كاه؟

كوه اگر باشي،تواني ماند

روي در روي هزاران موج

سينه اندر سينه هرباد...هرطوفان

كاه،اگرباشي چه ميداني

خرمني را در مسير بادها بنگر

آنچه مانده گندم است وآنچه باد،آن را ربايد  كاه!

                                                           ((جواد محدثی))

 

 

 

شیعه ونشانه های او؟!

امام حسن عسكری عليه السلام حكايت نمود:چون موضوع ولايتعدي حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السلام پايان وتثبيت يافت.روزي دربان امام رضا(ع)وارد منزل آن حضرت شد وگفت:عده اي آمده اند،اجازه ورود مي خواهند ومي گويند: ما از شيعيان علي(ع)هستيم .امام رضا(ع)اظهار داشت:در حال حاضر فرصت ندارم،به آنها بگو كه در وقتي ديگربيايند.چون آن جماعت رفتند ودر فرصتي ديگر آمدند،امام(ع)اجازه ورود نداد، تا آنكه حدود دو ماه بدين منوال گذشت، وآنان توفيق زيارت وملاقات با مولايشان را نيافتند ونا اميد شدند،ولي با اينحال براي آخرين مرحله نيز جلوي منزل حضرت آمدند وبا حالت خاصي اظهار داشتند : ما از شيعيان پدرت،امام علي بن ابي طالب(ع) هستيم وبا اين برخورد شما،دشمنان مارا شماتت وسرزنش مي كنند.وحتي در بين دوستان،ديگرآبروئي برايمان نمانده است ،ونيز از رفتن به شهر  وديار خودخجل وشرمنده ايم.در اين هنگام امام رضا(ع)به غلام خود فرمود:اجازه دهيدآنها واردشوند.همين كه آنان واردمجلس شدند،حضرت به آنها اجازه نشتن نداد،لذا سرگردان ومتحير،سر پا ايستادندو گفتند: يابن رسول الله!اين چه ظلم بزرگي است كه برما روا داشته اي كه پس از آن همه سرگرداني، نيز اين چنين مرد بي اعتنائي  و بي توجهي قرارگرفته ايم، مگر گناه ما چيست؟با اين حالت، مرگ براي ما بهتر خواهد بود.در اين لحظه،امام رضا(ع) فرمود: آنچه كه برشما وارد شده ومي شود،همه آنها نتيجه اعمال وكردارخود شما مي باشد،ونسبت به آن بي اهميت هستيد!آن جماعت، همگي  گفتند:يا ابن رسول الله!توضيحي بفرما تا براي ما روشن شودكه خلاف ما چيست؟وما چه كرده ايم، وچه گناهي ازما سرزده است؟حضرت فرمود:چون شما ادعاي بسيار بزرگي كرديد،واظهار داشتيد كه شيعه حضرت اميرالمومنين،علي بن ابيطالب(ع) هستيد.واي بر حال شما، آيا معناي ادعاي خود را فهميده ايد؟وسپس افزود:شيعه حضرت علي (ع)همانند امام حسن وامام حسين عليهما السلام،سلمان فارسي،ابوذر غفاري،مقداد،عمار ياسرومحمدبن ابي بكرهستند،كه در انجام اوامر ودستورات امام علي (ع) از هيچ نوع تلاش وفداكاري دريغ نورزيدند. ولي شما بسياري از اعمال وكردارتان مخالف آن حضرت مي باشد ودر انجام بسياري از واجبات الهي كوتاهي مي كنيد ونسبت به حقوق دوستان خود بي اعتنا وبي توجه هستيد ودر مواردي كه نبايد تقيه كنيد،انجام مي دهيد.وبا اين عملكرد نيز مدعي هستيدكه شيعه امير المومنين،مي باشيد!!شما اگر مي گفتيد كه از دوستان وعلاقه مندان آن حضرت وازمخالفينش هستيم،شما را مي پذيرفتم واين همه  دردسر ومشكلات را متحمل نمي شديد.شما منزلت ومرتبه اي بسيار عظيم وشريف را مدعي شديد،كه چنانچه در گفتارو كردارتان صادق نباشيد،به هلاكت خواهيد افتاد،مگرآنكه مورد عنايت ورحمت پروردگار متعال قرارگيريدولطف خداوند شامل حالتان بشود.اظهار داشتند:يابن رسول الله!ما از آنچه ادعا كرده وگفته ايم،پوزش مي خواهيم ومغفرت مي طلبيم.وآنچه را كه شما فرموديد،ما نيزبرآن عقيده هستيم،وهم اكنون اعلام مي داريم كه ما از دوستان وعلاقه مندان شما اهل بيت عصمت وطهارت عليهم السلام مي باشيم ومخالف دشمنان شما بوده وخواهيم بوددر اين هنگام، امام رضا(ع)فرمود:اكنون خوش آمديد،شما برادران من هستيد.وسپس آن جماعت رابسيارموردلطف وعنايت خويش قرارداد واز دربان پرسيد:اين جماعت چند مرتبه آمدندوخواستندكه وارد منزل شوند،ومانع ورود ايشان شدي؟دربان گفت:شصت مرتبه .امام(ع)فرمود:بايدجبران گردد،شصت مرتبه برآنها وارد مي شوي وسلام مرا به آنها مي رساني،چون كه توبه آنها قبول شد ومستحق تعظيم واحترام گشتند واكنون وظيفه ما است كه در رفع مشكلات آنها وخانوادهايشان همت گماريم.بعد ازآن حضرت دستور فرمودتا مقدار قابل توجهي مبرات وخيرات به آنها كمك شود.

 

دیابت (مرض قند)

درمان زخم‌های دیابتی به طرق مختلف انجام می‌گیرد: کاهش فشار بر پاها با ثابت نگه داشتن Healthing آن‌ها یکی از راه‌های (Total مرض قند یا دیابت شیرین یک اختلال سوخت و سازی در بدن است. بدین صورت که سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل قندها کاهش می‌یابد. از اینرو قند خون افزایش می‌یابد.در واقع دیابت یک بیماری است که در آن بدن دچار کمبود انسولین است یا انسولین تولیدی را به درستی مصرف نمی‌کند.انسولین یک هورمون است که برای تبدیل شکر ونشاسته ودیگر غذاها به انرژی مورد نیاز فعالیت‌های روزانه در سلول‌های بدن ضروری ومورد نیاز است. عوامل به وجود آورنده دیابت همواره به صورت یک راز بوده وهنوز هم به طور کامل شناخته نشده‌است البته عوامل ژنتیکی و چاقی وتحرکات کم و ورزش نکردن نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت دارند. در حال حاضر در آمریکا حدود ۲۳٫۶ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که از این میان تنها حدود ۱۷٫۹ میلیون نفر دیابت انها توسط پزشکان تشخیص داده شده وحدود ۵٫۷ ملیون نفر هنوز از بیماری خود اطلاعی ندارند. برای تشخیص اینکه آیا فرد مبتلا به دیابت است یا در استانه ابتلا به دیابت است دو نوع تست انجام می‌گیردراست. که به نام‌های فستینگ گلوکز پلاسما تست (GPF) وتست تلورنس گلوکز بزاق (TTGO) معروفند.هر دو تست می‌تواند تشخیص دهد که ایا فرد به دیابت مبتلا هست یا در استانه ابتلا به دیابت قرار دارد. مرکز دیابت آمریکا تست GPF را پیشنهاد می‌کند چراکه این تست اسان تر کم هزینه وسریع می‌باشد.با انجام این تست اگر سطح گلوکز خون افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ ld/g m باشد فرد در آستانه ابتلا به دیابت است و اگر سطح گلوکز خون ۱۲۶ وبالاتر باشد فرد مبتلا به دیابت است.ولی در تستTTGO سطح گلوکز خون فراد بعد از روزه بودن وسپس اینکه فرد بعد از ۲ ساعت یک اشامیدنی که مقدار گلوکز فراوان را دارا است می‌نوشد وبعد از ان اگر سطح گلوکز خون افراد بعد از ۲ ساعت بعد از نوشیدن نوشیدنی ۱۴۰ تا ld/ gm۱۹۹ باشد فرد در استانه ابتلا به دیابت قرار دارد واگر سطح گلوکز خون ۲۰۰ وبالاتر باشد فرد مبتلا به دیابت است.

 

گونه‌های مرض قند

مرض قند نوع Ι (یا دیابت وابسته به انسولین IDDM)

مرض قند نوع ΙΙ (یا دیابت غیر وابسته به انسولین NIDDM)

 

دیابت نوع یک

بدن مبتلایان به دیابت نوع یک که اغلب در سنین زیر ۳۰ سالگی نمایان می‌شود، توانایی تولید انسولین را ندارد و این امر موجب افزایش سطح قند خون می‌گردد. این امر به دلیل از دست رفتن سلول‌های β جزایر لانگرهانس پانکراس اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی از دست رفتن سلول‌های β، حمله سلول‌های لنفوسیت T به دلیل خودایمنی است که در بیشتر موارد بروز بیماری بدنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی اتفاق می‌افتد. روش درمانی آن تزریق انسولین و کنترل دائمی میزان قند خون می‌باشد.انسولین هورمونی است که راه را برای ورود گلوکز به سلول‌ها باز می‌کند و در انجا این مواد را میسوزاند.حدود ۵ تا ۱۰درصد افراد دیابتی در آمریکا که دیابت انها به اثبات رسیده به این نوع دیابت مبتلا هستند.دیابت نوع یک در افراد زیر چهل سال ومعمولا در کودکان بروز می‌کند. علائم دیابت نوع اول عبارتند از تشنگی بیش ازحد، گرسنگی دایمی، تکرر ادرار (به خصوص در شب)، کاهش وزن ناگهانی، خستگی مفرط و تاری دید.

 

دیابت نوع دوم

در مرض قند نوع دوم بدن فرد مبتلا انسولین تولید می‌کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده‌های یاخته‌ای فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی‌گذارند انسولین وارد سلولها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. در این حالت می‌توان با درمان رژیمی و ورزش غلظت قند خون را کاهش داد. شیوع این نوع در حال ازدیاد است. مرض قند نوع دوم در افراد چاق دیده می‌شود و درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. به بیان دیگر این نوع دیابت ناشی از مقاومت بدن در برابرمصرف انسولین(شرایطی که بدن از استفاده صحیح انسولین خودداری می‌کند) وهمچنین کمبود مقدار انسولین نیز وجود دارد.بسیاری از آمریکایی‌هایی که به دیابت مبتلا هستند دیابتی از این نوع دارند.

 

دیابت بارداری

 

تجهیزات آزمایشات شخصی دیابت بارداری در آمریکادیابت بارداری مربوط به چند ماهه آخر دوران بارداری است و معمولاً سابقه خانوادگی در ابتلا به آن نقش دارد. کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و محدود کردن دریافت قندهای خالص و افزایش تعداد وعده‌های غذا و کاهش حجم وعده‌ها از جمله عوامل بهبود بخش می‌باشند. ناگفته پیداست که این نوع دیابت فقط در بانوان شیوع دارد.در واقع این دیابت مختص به دوران بارداری زنان است ولی حدود ۵ تا ۱۰٪ از این زنان فورا بعد ازاینکه بار دار شدند دیابت آنها به دیابت نوع دو تبدیل می‌شود.

 

دیابت اولیه یا در آستانه ابتلا به دیابت

حالتی است که در آن سطح گلوکز خون افراد بالاتر از حد نرمال بوده ولی مقدار آن به حد دیابت کامل نرسیده‌است. در آمریکا حدود ۵۷میلیون نفر علاوه بر آن ۲۳٫۶ میلیون نفری که قبلا ذکر شد به این نوع دیابت مبتلا هستند.

 

علائم دیابت

در مراحل ابتدایی ٰ ممکن است دیابت بدون علامت باشد.بسیاری از بیماران به طور اتفاقی در یک آزمایش یا در حین غربالگری شناسایی می شوند.با بالاتر رفتن قند خون، علائم دیابت آشکارتر می شوند.پر ادراري، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد از علایم اولیه شایع دیابت است.بسیاری از بیماران در هنگام تشخیص بیماری چندین سال دیابت داشته اند و حتی دچار عوارض دیابت شده اند.

 

ریسک ابتلا به دیابت

حدود ۲۳٫۶ میلیون نفردر آمریکا به دیابت مبتلا هستند وهنوز حدود یک چهارم این افراد از بیماری خود بی اطلاعند لذا اندازه گیری قند خون جهت غربالگری توصیه می‌شود.

 

مرض قند و انسولین

بسیاری از افراد پس از آغاز درمان و استفاده از دارو حتی از قبل هم چاقتر می‌شوند و این بدان علت است که تقریباً تمام داروهایی که برای بهبود این افراد تجویز می‌شود آنها را گرسنه می‌کند و باعث می‌شود که کبد مازاد انرژی را به چربی تبدیل نماید.

 

لوزالمعده به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا مقداری انسولین در خون وارد می‌کند و انسولین با راندن قندها به درون یاخته‌ها از وقوع این امر جلوگیری می‌کند. اما انسولین و تمام داروهایی که از آن ساخته می‌شوند باعث می‌شوند که شما همواره احساس گرسنگی کنید، بنابراین در تجویز انسولین سعی این است که با کمترین میزان مصرف انسولین بتوانیم از بالا رفتن قند خون جلوگیری بعمل بیاوریم.

 

عوارض دیابت

دیابتی‌ها در معرض آسیبهایی مانند حملات قلبی، مشکلات کلیوی، نابینایی، ناشنوایی و نشانگان پاهای سوزان هستند . یکی از دلایل این امر چسبیدن قند بالای به یاخته‌ها و تبدیل آن به ماده‌ای مضر به نام سوربیتول می‌باشد. پزشکان به‌وسیله انجام آزمایشی بنام هموگلوبین A1C و اندازه گیری میزان قند چسبیده به سلولها به میزان آسیب‌های عصبی وارد شده پی می‌برند.

 

دیابت ممکن است منجر به اختلال در کارکرد سرخ‌نای (مری) و تنبلی معده، اختلالات کیسه صفرا، اختلالات عملکرد کبدی و اختلال در عملکرد روده بزرگ و کوچک شود که هر کدام به نوع خود باعث بروز علائم ویژه‌ای می‌شود.

 

مرض قند و پرهیز غذایی

بسیاری از افرادی که بعد از سن ۴۰ سالگی دچار دیابت می‌گردند با رعایت یک رژیم غذایی مشتمل بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و ماهی ومحدود کردن شدید فراورده‌های شیرینی پزی و شکر و محدود کردن دریافت کربوهیدرات می‌توانند حال خود را بهبود بخشند. بسیاری از کسانی که دچار دیابت شده‌اند انسولین مصرف می‌کنند آنها توانایی کافی برای پاسخ دادن به انسولین را ندارند و این امر به علت وزن بالا و مصرف زیاد قندهای تصفیه شده از سوی آنهاست. اولین دستور برای برطرف کردن این حالت استفاده از دانه‌های کامل به جای فرآورده‌های شیرینی و نان پزی است. این امر علاوه بر اینکه به شما احساس خوبی می‌دهد کمک خواهد کرد تا کمتر بخورید و همچنین باعث محدود کردن دریافت مهم‌ترین منبع دریافت چربی‌ها خواهد گردید.

 

برپایه پژوهش‌هایی که در اروپا انجام گرفته‌است نشان داده شده که دریافت مقادیر بسیار زیاد پروتئین به کلیه‌های یک فرد دیابتی آسیب وارد می‌کند بنابراین دیابتی‌ها باید از مقادیر کمتر گوشت و ماکیان و تخم مرغ استفاده نمایند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کربوهیدرات‌های تصفیه شده میزان نیاز به انسولین را افزایش و چربی‌های غیر اشباع تک‌پیوندی و چندپیوندی موجود در سبزیجات و چربی‌های امگا-۳ موجود در روغن ماهی و همچنین استفاده از آرد کامل و دانه‌های کامل بجای آرد تصفیه شده نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد. سطح بالای قند خون بعد از صرف غذا موجب می‌شود که قندها به یاخته‌ها چسبیده و تبدیل به ماده‌ای سمی (برای یاخته‌ها) بنام سوربیتول شوند که این ماده به اعصاب و کلیه و رگ‌ها و قلب آسیب خواهد رساند. برای اینکه از بالا رفتن زیاد سطح خون جلوگیری کنید نانها و شیرینی‌های تهیه شده از غلات کامل را بجای نان و شیرینی‌های معمولی که از آرد تصفیه شده تهیه می‌شوند، استفاده نمایید و از شکر سر سفره خودداری کنید و مصرف میوه را فراموش نکنید.

زخم‌های دیابتی

زخم‌های دیابتی، جراحت‌هایی در پوست، چشم، اعضای موکوسی و یا یک تغییر ماکروسکوپی در اپیتلیوم نرمال افراد دیابتی تیپ ۱ و ۲ می‌باشد. بیش از ۷۵ ٪ افراد دیابتی، مبتلا به زخم‌های دیابتی هستند که در آمریکا بیش از ۸۰ ٪ آن‌ها منجر به قطع عضو می‌شوند[نیازمند منبع] که در صورت مراجعه به خوبی درمان می‌شدند. اتیولوژی زخم‌های دیابتی شامل موارد بسیاری است. در یک مطالعه، ۶۳ ٪ از زخم ه‌ای دیابتی به ۳مورد نوروپاتی حس محیطی، دفرمیتی و تروما نسبت داده شده‌اند. زخم‌ها در هنگام بروز، مستعد عفونت هستند (اگرچه عفونت به ندرت در اتیولوژی زخم‌های دیابتی دخالت دارد). این جراحت‌ها معمولابه دلیل زخم‌های اولیه، التهاب، عفونت و یا شرایطدارویی ایجاد می‌شوند که سلامتی را به خطرمی‌اندازند. دیگر دلایل ایجاد این زخم‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

 

۱. عفونت ثانویه به وسیله باکتری، قارچ و یا ویروس

۲. ضعف شدید بیمار

۳. تاخیر در بهبودی

عوامل خطر:

 

عوامل خطر موجود در ایجاد این عارضه که جزء فاکتورهای پاتو ژن هستند شامل موارد زیر م یباشند:

جنس مذکر، فقدان حساسیت محافظتی به سبب نوروپاتی، نارسایی شریانی، تغییر شکل پا و تشکیل کالوس در نتیجه فشارهای مرکزی، نوروپاتی زخم‌های دیابتی اتونومیک که منجر به کاهش عرق و خشک شدن پوست می‌شود، محدود شدن حرکت مفاصل، چاقی، کنترل ضعیف گلوکز، پوشش نامناسب پا که منجر به ترک خوردگی پوست می‌شود، سابئابت بیش از ۱۰ سال، نوروپاتی حسی (این نوروپاتی مانع از انجام مکانیسم‌های دفاع طبیعی بدن می‌شود و بیمار را در معرض آسیب‌های عمده یا آسیب‌های کوچک و یا مکرر قرار می‌دهند در حالی که بیمار غالبا این آسیب‌ها را حس نمی‌کند)، ادم، سابقه مصرف سیگار.

علایم

علایم شایع در عفونت‌های پا ی دیابتی شامل موارد زیر است:

- میخچه، کالوس - بونیون ۱ (برآمدگی غیر طبیعی بر روی سطح

داخلی اولین استخوان متاتارس که همراه با تشکیل بورس بوده و موجب جابجایی انگشت بزرگ پا می‌شود)، ناخن چکشی ۲، یا سایر ناهنجاری‌های استخوان پا

- تب، قرمزی، ادم یا دیگر علایم عفونت - باف تی که روی محل جدید عفونت به وجود (scar) می‌آید

- زخم‌های پا که در ا ثر آسیب عصبی یا جریان خون ضعیف به وجود می‌آیند (زخم‌ها اغلب بالا ی قوزک یا زیر شست و یا در محلی از پا که ناشی از نامناسب بودن کفش است، تشکیل می‌شود).

- تغییر شکل عضلات، پوست یا استخوان پا در اثر آسیب عصبی و گردش خون ضعیف - کند بودن مراحل بهبود زخم

 

مراحل تغییرات پوست در اثر زخم‌های دیابتی:

مرحله ۱: پوست قرمز و بافت زیرین آن نرم می‌شود، قرمزی پوست با یک فشار کوچک ناپدید می‌گردد.

مرحله ۲: التهاب، ادم و سفتی بافت زیرین مشهود است و حالت خاصی در پوست ایجاد می‌شود.

مرحله ۳: پوست دچار نکروز شده، چربی در اطراف این منطقه ایجاد می‌شود و پوست اطراف این لایه‌ها از بین می‌رود.

مرحله ۴: چربی زیر پوستی از بین می‌رود.

مرحله ۵: بافت نکروزی در اطراف این عضلات بیشتر و پوست دچار نکروز می‌شود. مرحله ۶: کورتکس استخوان آسیب می‌بیند و سبب ایجاد استئومیلیت می‌شود.

مرحله ۷: آرتریت س پتیک، عفونت پاتولوژیک ارگان‌ها و عفونت خونی از مواردی است که در این مرحله مشاهده می‌شود.

 

عوارض

در افراد مبتلا به دیابت به دلیل اختلال در اعصاب کنترل کننده عروق، پوست پا خشک و ترک خورده می‌شود و به دنبال آن کالوس‌ها تشکیل می‌گردند.تاخیر در بهبودی کالوس‌ها سبب ایجاد زخم و شکاف می‌شود، همچنین این کالوس‌ها به علت آسیب بهاعصاب پا موجب عدم احساس درد به طور منظم می‌گردند. به دلیل عفونت سریع و درمان دیر هنگاماحتمال قطع عضو یا مرگ نیز وجود دارد.

تشخیص و ارزیابی زخم‌های دیابتی:

پزشک باید علایم و سابقه پزشکی بیمار را بررسی کند، علاوه بر آن موارد تشخیصی زیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد:

- کشت زخم به منظور تشخیص عفونت

- رادیوگرافی برای مشخص کردن عفونت در استخوان

برای مشخص کردن MRI اسکن و CT - کیست‌های چربی

- بررسی‌های داپلر برای تعیین مناسب بودن گردش خون

HbA1c - تست گلوکز و برای (CBC) - شمارش کامل سلو ل‌های خونی WBC تشخیص عفونت، زیرا مقا دیر بالای معمولا نشان دهنده عفونت است. رادیوگرافی در اغلب بیماران با زخم‌های مزمن و عمیق باید انجام گیرد. اما حساسیت بالایی برای عفونت استخوانی حاد ندارد. دارای دقت بیشتری MRI اسکن‌های لکوسیتی و هستند. هنگامی که حدس بالینی، التهاب استخوانی را مشخص کند و رادیوگرافی منفی باشد، اسکن‌های لکوسیتی و استخوانی برای مشخص کردن درگیر بودن استخوان مفید می‌باشند. اما در بیماران نوروپاتی اسکن‌های استخوا نی اغلب به دلیل پرخونی یا آتروفی شارکوت Charcot (سندرمی است که با دیستروفی عضلات دست و پا به دلیل از بین رفتن اعصاب پری فرال، ریشه‌های عصبی و حتی طناب نخاعی ایجاد می‌شود) کاذب مثبت در می‌آیند. در نهایت بیوپسی استخوان برای تشخیص قاطع التهاب استخوانی ضروری به نظر می‌رسد. وضعیت عروقی باید همیشه مورد ارزیابی قرار گیرد. معاینه ساده با گرفتن نبض دورسالیس پدیس و پوپلیته آل، نشانه‌های خوبی برای اثبات جریان شریانی در پا می‌باشند. سونوگرافی داپلر نیز برای افزایش بررسی‌های کلینیکی باید به کار گرفته شو ند. اگرچه با این آزمایشات نارسایی حاد شریانی قابل ارزیابی نیست، مشورت جراحی عروق زمانی که گمان آشکاری مبنی بر ایسکمی وجود داشته باشد نیز ضروری است.

 

ارزیابی کامل زخم بسیار مهم است. این ارزیابی باید اتیولوژی زخم را مشخص نماید و بررسی کند که آسیب ایسکمیک، نوروپاتیک و یا نوروایسکمیک است. ۱۰ مونوفیلامنت نشان دهنده g است. عدم درک فشار نوروپاتی حسی پری فرال و فقدان حساسیت محافظتی است.

 

درمان

Contact Casting) Tcc درمانی است که موجب بهبود زخم بعد از ۶ تا ۸ هفته off- در افراد دیابتی می‌شود. این روش با توجه به پا (کاهش فشار مکانیکی بر روی زخ م‌ها)، loading فشار وارده بر زخم را کم می‌کند و در عین حال راه رفتن بیمار را امکا ن پذیر می‌سازد. یک متخصص ماهر برای مطمئن شدن از اندازه مناسب نیاز به استفاده از قالب گچ دارد. این قالب‌ها معمولاً هر ۱ تا ۲ هفته تعویض می‌شوند. اما در بیماران مبتلا به ادم یا مشکلات مربوطه قالب باید به دفعات بیشتری تعویض گردد.

 

مراقبت پا: که شامل مرطوب نگه داشتن محیط زخم با ا نتخاب ماده مناسب، همچنین خشک نگه داشتن لبه‌های زخم.در بیماران دیابتی وابسته به انسولین که مبتلا به زخم هستند، مراقبت‌ها حدود ۳ سال ادامه می‌یابد.

 

آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها حتی زمانی که عفونت‌ها بروز نکرده‌اند تجویز می‌شوند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

 

کنترل قند خون : یکی از عوامل ایجاد زخم‌های دیابتی، بالا بودن قند خون است. بالا بودن قند خون ایمنی را کاهش می‌دهد و بهبودی زخم را به تاخیر می‌اندازد. کنترل قند خون چه به صورت تجویز دارویی و چه به صورت غذایی و همچنین تجویز انسولین به صورت کوتاه مدت زخم را بهبود می‌بخشد و قند اولیه را کنترل می‌کند.

 

پیوند پوست : پیوند پوست نیز می‌تواند زخم‌های دیابتی را درمان کند.

 

جراحی: برداشت بافت مرده اطراف محل زخم معمولاً برای تمیز کردن و بهبودی زخ م‌ها انجام می‌شود. جراحی بای پس، جریان خون را در شریان پا بهبود می‌بخشد که ممکن است در التیام زخم و جلوگیری از قطع عضو کمک کننده باشد و در پایان قطع عضو برای متوقف کردن گسترش عفونت نیاز است.

 

اکسیژن درمانی هایپر باریک : افزایش ۵ برابر غلظت O از ۲۰ ٪ تا ۱۰۰ ٪ و افزایش فشار آن از ۱ اتمسفر به ۲ اتمسفر در مجموع منجر به ۱۰ برابر شدن میزان اکسیژن می‌شود که یکی از اثرات آن به وجود آمدن رگ‌های خونی بیشتر در محل می‌باشد که منجر به کاهش جریان خون و مناسب تر شدن جریان به مناطقی که بلوک خونی دارند می‌گردد. به نظر می‌رسد درمان اکسیژن هایپر باریک به کاهش قطع عضو کمک می‌کند.

 

پیش گیری

برای پیشگیری از تشکیل زخم‌های دیابتی راه‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از: پرهیز از سیگار، تحت کنترل داشتن قند وفشار خون و کلسترول، ورزش برای تحریک جریان خون، تمیز نگه داشتن پاها، برسی کردن هر روز پاها به منظور بررسی خراش و ترک خوردگی پوست، خشک کردن پاها بعد از حمام.

 

درمان‌های جایگزین

اسید آلفا لیپوئیک، اتیل کارنیتین، بنزومتامین، متیل کوبالامین، از موارد جایگزین برای درمان نوروپاتی محیطی می‌باشند.می‌تواند C همچنین طب سوزنی و ویتامین توانایی بدن را در مقابله با عفونت بالا ببرد. انواع دیگر ویتامین‌ها و سبزی‌ها سلامت عمومی را ممکن است بهبود بخشند. دیابت به طور بالقوه یک بیماری همراه با مرگ است و می‌تواند خطرناک باشد.

 

پزشكان دانشگاه آلبرتا در یك مطالعه جدید ادعا كردند كه نوعی تركیب طبیعی موجود در انگورها، بادام زمینی و توت‌ها موسوم به «رسوراترول» برای مقابله با بیماری دیابت مفید است. این تركیب طبیعی در واقع در بسیاری از گونه‌های جانداران موجب افزایش طول عمر می‌شود.

 ورزش و مرض قند

ورزش به دیابتی‌ها کمک می‌کند که از شر حمله‌های قلبی و نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان باشند. وقتی که غذا می‌خورید سطح قند خونتان افزایش می‌یابد. هر چه بیشتر سطح خون افزایش یابد قند بیشتری به یاخته‌ها می‌چسبد. وقتی که قند به یاخته بچسبد دیگر نمی‌تواند از آن جدا شود و تبدیل به ماده‌ای زیان‌آور بنام سوربیتول می‌شود که این ماده می‌تواند باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب‌های مغزی و قلبی و نشانگان پاهای سوزان و... گردد.

 

وقتی که قند وارد بدن شما می‌شود فقط می‌تواند در یاخته‌های کبد و ماهیچه ذخیره گردد. اگر یاخته‌های کبد و ماهیچه از کربوهیدرات اشباع باشند، قندها دیگر جایی برای رفتن ندارند. اگر ذخیره یاخته‌های ماهیچه در پی ورزش کردن مصرف گردد پس از صرف غذا قندها به وسیله ماهیچه جذب می‌شوند و مقدار آنها در خون افزایش نمی‌یابد. بنابراین اگر با یک برنامه ورزشی منظم بتوانیم ذخیره قند ماهیچه‌ها را کاهش دهیم مسلماً می‌توانیم شاهد بهبود همه جانبه عوارض بیماری دیابت باشیم.

 

دیابت در ایران

از هر ۲۰ ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست و نیمی از این تعداد نمی‌دانند که دیابت دارند. هر ۱۰ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، جان خود را از دست می‌دهد. هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان به علت عدم آگاهی از دیابت و روش کنترل آن، پای خود را از دست می‌دهد.

 

پزشکی هسته ای

پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی، است که از خواص هسته‌ای مواد (مثل رادیوایزوتوپ‌ها) برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند. داروسازی هسته‌ای نیز به این شاخه از علوم پایهٔ پزشکی کمک می‌کند. ویژگی پزشکی هسته‌ای در این است که توانایی ارایه دادن اطلاعات تصویری از فرایندها و عملکردهای متابولیکی بدن را دارد در صورتیکه دیگر مدالیته‌های تصویر برداری‌های پزشکی همانند مقطع‌نگاری رایانه‌ای و ام‌آرآی عموماً اطلاعات ساختاری و آناتومیکال تولید می‌کنند. پرکاربردترین رادیوایزوتوپ در پزشکی هسته‌ای تکنیتیوم-۹۹m است. و از مدالیته‌های پر استفاده در پزشکی هسته‌ای می‌توان مقطع‌نگاری با نشر پوزیترون و مقطع‌نگاری رایانه‌ای تک‌فوتونی را نام برد. در حالت تلفیقی  نیز سیستم‌های پت-سی‌تی و اسپکت-سی‌تی بسیار پر مصرفند.

پيشينه

نخستین آزمایش استفاده از تزریق رادیوایزوتوپ در تصویربرداری از یک انسان، توسط هرمان ال بلومگارت و سوما وایساز دانشگاه هاروارد انجام گرفت. این آزمایش در سال ۱۹۲۷ و به‌کمک یک اتاقک ابری و رادون انجام گرفت.

 

هل انگر در سال ۱۹۵۸ دوربین انگر را در دانشگاه برکلی ابداع کرد. همچنین استفاده از رادیوایزوتوپ تکنیتیوم-۹۹m در ۱۹۶۴ توسط تیم متشکل از پل هارپرو نیز رابرت بکاز دانشگاه شیکاگو باعث ایجاد نقطه عطفی در تاریخ فیزیک پزشکی و پزشکی هسته‌ای گردید.

در ایران

استفاده از مواد پرتوزا در پزشکی در ایران با سنجش مقدار یُد رادیواکتیو در سال ١٣٣٩ به وسیله یک شمارشگر گایگر در آزمایشگاه پیمان مرکزی دانشکده علوم پزشکی تهران آغاز گردید. در این راستا، یک کارشناس بریتانیایی به نام Malcolm Cuthbert Nokes سهم بزرگی در پیشرفت کار پزشکی هسته‌ای در ایران ایفا کرد. با یاری وی، دکتر نظام مافی برای اولین بار در سال ۱۳۴۰ با یک پویشگر تیروئید، تحقیقاتی را به انجام رسانید و پایه‌های پزشکی هسته‌ای را در ایران بنا نهاد. در سال ١٣۴۶، مرکز پزشکی هسته‌ای و تحقیقات غدد مترشحه داخلی دانشگاه تهران تاسیس شد که در واقع اولین و قدیمی ترین مرکز پزشکی هسته‌ای کشور محسوب می‌شود. امکانات این بخش در آن زمان در حد یک دستگاه دوربین انگر بود که تدریجاً مجهزتر گردید.

 

در این میان، از زمان تاسیس، سازمان انرژی اتمی ایران وظیفه تامین پرتوداروهای مورد نیاز برای درمان بیماران را بر عهده داشته‌است.

 

از متخصصین ایرانی فعال در خارج از ایران که نقش بسزایی در پیشرفت پزشکی هسته‌ای داشتند می‌توان به عباس علوی اشاره کرد که در دهه ۱۹۷۰ میلادی شاگرد و یکی از اعضای تیم دیوید کوهل بود که نامش در ابداع سیستم‌های اسپکت به‌همراه وی دیده می‌شود. جامعه پزشکی هسته‌ای آمریکا همچنین بخاطر خدمات علمی وی گسترش در سیستم‌های پت اسکن، در سال ۲۰۰۴ به وی یکی از بالاترین جوایز خود که جایزهٔ دِهِوِسی برای پیشبرد برجستهٔ پزشکی هسته‌ای استرا اهدا کرد.روش‌های تصویربرداری در پزشکی هسته‌ای

 

    * اسکن استخوان: تزریق موادی پرتوزا، تجمع آن در مغز استخوان، و تصویربرداری و تشخیص آن توسط یکی از روش‌های تصویربرداری. تومورها را لذا می‌توان با جذب نسبی بیشتر ماده رادیواکتیو مشاهده کرد و تمیز داد.

    * اسکن مغزی: تزریق موادی پرتوزا، عبور آن از سد خونی مغز، تجمع آن در آسیب‌دیدگی‌های مغزی (مثل تومورها)، و تصویربرداری و تشخیص آن توسط یکی از روش‌های تصویربرداری.

    * اسکن گالیم

    * اسکن موگا

    * پت اسکن و اسپکت

    * اسکن‌های ریوی

    * اسکن سستامیبی تکنیتیوم-۹۹ام

    * سینتیگرافی تالیم-۲۰۱

    * اسکن تیروئید

    * تصویرسازی مولکولی

اغنیا کعبه روند وفقرا سوی تو آیند             جان به قربان تو جانا که حج فقرایی

ACDSee 10.0 JPEG Image

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

علت حرام شدن گوشت خوك چيست؟

 

قرآن کریم، انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند.

ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد.

یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:

{إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ…} ؛

خدا، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به هنگام سربریدن نام غیرخدا بران بانگ زده شده حرام کرده است.

که مضمون این آیه، در چهار سوره‌ی قرآن آمده است و علت تاکید قرآن بر این مطلب، همان اهمیت موضوع و خطرات جسمی و روحی مصرف گوشت خوک و نیز آلودگی جامعه‌ی بشری به آن است به طوری که هنوز در برخی کشورهای جهان به ویژه اروپا و آمریکا گوشت خوک جزء غذاهای رسمی آنها قرار دارد.

حال می خواهيم به حکمت حرام شمردن گوشت خوک بپردازیم :

برخی صاحب نظران در مورد حرام بودن گوشت خوک به برخی از حکمت‌های قرآن اشاره کرده‌اند که بعضی از آن موارد را در اینجا می‌آوریم و برای آگاهی بیشتر از این موضوع منابعی را جهت مطالعه معرفی می‌کنیم:

در مورد فلسفه‌ی حرام بودن گوشت خوک از دو جهت می‌توان سخن گفت:

الف) تأثیرات روحی و روانی گوشت خوک:

خوک حتی نزد اروپائیان که از گوشت آن می‌خورند سمبل بی‌غیرتی است وحیوانی کثیف است. خوک در امور جنسی فوق العاده بی‌تفاوت و لا أبالی است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علمی ثابت شده است، تاثیراین غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.

یکی از نویسندگان می‌نویسد: خوک غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را درمعرض خوک‌های نر دیگر قرار می‌دهد و حتی از این کار لذت هم می‌برد، که این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد از این جهت اشخاصی که از آن تغذیه می‌کند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می‌کنند.

ب) ضررهای بهداشتی و بیماری‌هایی که توسط خوک به انسان منتقل می‌شود: برخی بیماری‌ها هستند که از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوک است و استفاده از گوشت خوک در ایجاد آنها موثر است:

۱) اسهال خونی؛

۲) یرقان عفونی؛

۳) انتامیب هیستولتیک، که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می‌نماید؛

۴) بیماری شبه باد سرخ که در انسان به صورت لکه‌های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست‌ها ظاهر می‌شود؛

تصلب مشرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیت‌ها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریک موجود در گوشت خوک می‌باشد

۵) خوک از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باکی ندارد لذا معده‌اش لانة اقسام میکروب‌هاست که به گوشت و خون و شیرش هم سرایت می‌کند.

اما برخی بیماری‌ها تنها علت آن، خوردن گوشت خوک است از جمله:

۱) »کرم کدوی خوک» که درعضلات و مغز خوک یافت می‌شود که انسان را دچارنارسائی‌هایی در دستگاه گوارش می‌کند.

۲) »تری شینوز» این نیز کرم دیگری است که باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و … می‌شود که تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است

۳) استفاده از گوشت خوک، به علت ثقیل الهضم بودن معده را به زحمت می‌اندازد.

● نتیجه

حکمت تحریم گوشت خوک را می‌توان پیشگیری از زیان مترتب بر گوشت خوک شمرد ولی این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم.پس حرام‌ها و حلال‌های خداوند دارای مصلحت‌ها و حکمت‌هایی است که با پیشرفت علوم بدان‌ها بیشتر پی می‌بریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نکات اشاره می‌کند که علوم پزشکی و عقل آدمیان درصدر اسلم آنها را کشف نکرده بود که نمونه‌ی آن همین تحریم گوشت خوک است که برخی از مضرات و حکمت‌های آن اشاره شد.

منابع جهت مطالعه بیشتر:
- تفاسیر قرآن ذیل آیه‌های یاد شده از جمله نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶.
- پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی.
- طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز.
- اسلام پزشک بی‌دارو، احمد امین شیرازی.
- آموزه‌های تندرستی در قرآن، حسن رضا رضایی.
- بقره / ۱۷۳، مائده / ۳، انعام / ۱۴۵، نحل / ۱۱۵.
- تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۸۶.
فلسفة احکام، احمد اهتمام، ص ۱۶۲، به نقل از پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمدعلی رضایی‌اصفهانی، ص ۳۲۱، ج ۲.
- طب در قرآن، دکتر عبدالحمید دیاب و دکتر قرقوز، ص ۱۴۶ ـ ۱۴۷.
- فلسفة احکام، ص ۱۶۱ ـ ۱۶۲.

 

نسخه اي براي گناه كردن!

 

مردي خدمت امام حسين(ع)رسيدوعرض كردكه شخص گنه كاري هستم ونمي توانم خود را از معصيت نگهدارم لذانيازمند نصايح آن حضرت مي باشم. امام عليه السلام فرمودند:پنج كار انجام بده، بعد هرگناهي كه مي خواهي بكن! اول: روزی خدا را نخور،هرگناهی مايلی بكن!

دوم: از ولايت خدا خارج شو،هرگناهي مايلي بكن!سوم : جايي را پيدا كن كه خدا تورا نبيند!سپس هر گناهي مي خواهي بكن!چهارم:وقتي ملك الموت براي قبض روح توآمد اگر توانستي او را از خودت دوركن وبعد هرگناهي مي خواهي بكن!پنجم: وقتي مالك دوزخ تو را داخل جهنم كرد!اگر امكان داشت داخل نشو وآن گاه هر گناهي مايلي انجام بده!

(منبع:بحار الانوارجلد1)

سال شمار زندگي شهيد محمدابراهیم همت

ACDSee Photo Manager 12 JPEG Image

۱۳۳۲:تولد در شهرستان قمشه   1352:گرفتن ديپلم    1354:آغاز خدمت نظام   

1356:تدريس در مدارس شهرضا

1358:ورود به سپاه پاسداران اسلامي      1359:ورود به كردستان و شهرستان پاوه   

1360:شركت در عمليات روح الله در كردستان     1360:پذيرفتن مسئوليت فرماندهی سپاه پاوه   1360:زيارت خانه ی خدا

1360:ازدواج    1360:عزيمت به جبهه های جنوب    1360:شركت در عمليات فتح المبين     1361:شركت در عمليات بزرگ بيت المقدس و آزادسازی خرمشهر        

1361:فرماندهی عمليات رمضان    1361:فرماندهی عمليات مسلم ابن عقيل

1362:فرماندهی عمليات خيبر

۱۳۶۲: شهادت    

      ACDSee 10.0 JPEG Image

 

سال شمار زندگي سپهبد شهید صیاد شیرازی

 

ACDSee 10.0 JPEG Image

1323:تولد در شهرستان درگز.  1342:اتمام تحصيلات دوره ی دبيرستان.   1343:ورود به دانشكده ی افسری

1346:اتمام تحصيل.   1349:ازدواج.    1351:گرفتن درجه ي استادي در رشته ی زبان انگليسی.    1352:اعزام به آمريكا

براي تكميل دوره ی  هواسنجی بالستيك توپخانه.    1353:ادامه ی خدمت در ايران  

 1357:عمليات انقلابی در اصفهان

1358:اعزام به غرب در عمليات كردستان.    1359:تشكيل گروه هاي رزمنده ي داوطلب بلال

1360:فرماندهي نبروي زميني     1360:فرماندهی عمليات طريق القدس.    1361:فرماندهی عمليات  بيت المقدس

1361:فرماندهی عمليات فتح المبين.     1365:ورود به شورای عالی دفاع.به تصويب رهبر انقلاب.

1366:گرفتن درجه ي سرتيپي به پيشنهاد شوراي عالي دفاع با موافقت امام خميني(ره) 

 1367:فرماندهي عمليات مرصاد

1368معاونت بازرسي ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح.    1374:تشكيل هيئت معارف جنگ    

1378:جانشين ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح.   1378:نايل شدن به درجه ی سرلشگری از سوی مقام معظم رهبری

۱۳۷۸:شهادت  

ACDSee 10.0 JPEG Image 

 

شهادت جانسوز امام صادق(ع)

شهادت جانسوز رئیس مذهب شیعه امام جعفرصادق(ع)تسلیت باد.

 

آن کس که خشم خود را از مردم بازدارد خداوند عذاب روز قیامت را

ازاو باز می دارد. امام صادق(ع)

منبع:وسائل الشیعه ج۱۱ص۲۸۹

هفته دفاع مقدس مبارک باد

اگر از گناه مطهری رجایی هست که بهشتی باشی.اگر با هنرشهادت آشنایی

مفتح درهای بهشت می شوی.اگر با همت تقوا پیشه کنی صیاد دلها می گردی.

 

ACDSee 10.0 JPEG ImageACDSee 10.0 JPEG Image

صلوات بین نماز ظهر وعصر

صلوات بین نماز ظهروعصر

امام صادق(ع)فرمود:هرکس بین نمازهای ظهروعصر برپیغمبروآل او درودفرستدآن دعابرابربا هفتادرکعت نمازخواهد بود.

زمان صلوات

امام جعفرصادق(ع)فرمود:درآخرروزپنج شنبه وشب جمعه جمعی از ملائکه ازآسمان فرود می آیندکه قلم هایی ازطلاولوح هایی ازنقره همراه آنان است ودرآخر روز پنج شنبه وشب جمعه وروز جمعه تا وقت غروب چیزی به جزصلوات برپیغمبروآل آن حضرت نمی نویسند.

محو بدی ها وثبت درجات باصلوات

امام صادق(ع)فرمود:صدقه دادن درشب جمعه وروزآن ونیزصلوات برمحمدوآل او درشب جمعه وروزآن برابرهزارحسنه است وهزار بدی به وسیله آن نابودمی شود وهزار درجه برمقام آدمی افزوده میشود.

منبع: کتاب صلوات کلید حل مشکلات(گردآورنده:علی خمسه ای قزوینی )

خودبینی هرگز

خودبینی هرگز!

یکی ازیاران حضرت عیسی(ع)که قدکوتاهی داشت وهمیشه درکنارحضرت دیده می شد دریکی ازمسافرتها که همراه عیسی(ع)بوددرراه به دریا رسیدند.حضرت(ع)بایقین خالصانه گفت:(بسم الله)وبرروی آب حرکت کرد!مردکوتاه قد هنگامیکهدید عیسی(ع)برروی آب راه می رود بایقین راستینگفت:بسم الله وروی آب به راهافتاد تا به حضرت عیسیرسید.دراین حال مرد دچار خودبینی وغرورشدوباخودگفت:عیس روح الله روی آب راه می رود ومن هم روی آب راه می روم بنابراین عیسی چه فضیلتی برمن دارد؟هردو روی آب راهمی رویم.همان دم یک مرتبه زیرآب رفت وفریادش بلندشد: (ای روح الله مرا بگیر وازغرق شدن نجاتم بده!)حضرت عیسی دستش راگرفت وازآب بیرون آورد وفرمود: ای مردمگرچه گفتی که درآب فرورفتی؟مردکوتاه قد گفت: من گفتم همان طور که روح الله روی آب راه می رود من نیز روی آب راه میروم.پس با این حساب چه فرقی بین ماست!خودبینی به من دست دادوبه کیفرش گرفتارشدم.حضرت عیسی فرمود:توخدارا(دراثرخودبینی)درجایگاهی قراردادی کهشایسته آن نبودی بدین جهت خداوندتورا غضب نمودواکنونازآنچه گفتی توبه کن! مردتوبه کرد وبه رتبه ومقامی که خدا برایش قرار داده بودبازگشت وموقعیت خود را دریافت.امام صادق(ع)پس از نقل این قضیه فرمود:(پس شمانیز از خدابترسیدوپرهیزکارباشیدوبه همدیگرحسدنورزید)

(منبع: کتاب بحار الانوارجلد۱)